7November - Kvinnor....kom igen!


Jag hade otruren att ramla in på Blondinbellas blogg precis som Dominica Peczynskis. Och jag blir bara ledsen. Moderatbrudar som talar om saker som kvinnor länge har kämpat för. Och som så lätt skulle tas ifrån oss om de fick bestämma. Nu handlade det om kvotering. Blondinbella är emot kvotering och skriver att vi måste "armåga oss fram" och "bete oss mer som män" för att få de högt uppsatta jobben. Asså jag blev så arg och var tvungen att kommentera. Precis som när jag skrev om Feminismen på Dominicas blogg.
Här är min kommentar:
"Men hör du inte vad du själv säger! Vi måste "bete oss mer som killar" för att få jobbet. Det är ju absurt. Om vi alla ska stå och armbåga oss (vilket är ett konstigt uttryck) så kommer vi alla bara stå och veva med våra armbågar och den som har störst armbågar vinner. Oavsett om jag har exakt samma kompetens. Då vinner ju män rent automatiskt då det fysiskt har större armbågar och rent genetiskt är fysiskt starkare. Där män och kvinnor står med exakt lika kompetenser inför jobbet. Anser jag att det skall kvoteras, jämställt, för att det inte ska handla om vem som skriker högst och vem som "armbågar sig mest". Oavsett kön, hudfärg, handikapp eller ålder. Det är bevisat i flera studier att män väljer oftare män i samma åldersgrupp och det måste få ett slut om det så krävs att införa kvotering. Men om vi ska välja in kvinnor som är sämre utbildade för jobbet bara för att de är kvinnor, nej då vill inte heller jag vara med. Men min nätta lilla armbåge ska inte behöva mätas i fysisk kamp för att visa mig kompetent. Tack för mig!"

Kommentarer
Postat av: Dorothea

Ja det är ju de =P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback