Plastik kirurgi!


Nu tycker jag att jag har sett och läst, på för många ställen angående olika former av plastik kirurgi, för att inte säga vad jag tycker om saken.

Fler kända kvinnor talar öppet om sina operationer/ingräpp/fix och talar om vilka starka, självständiga kvinnor de är som tagit kontrollen över sina liv och betalar för sina egna ingrepp. De gör det för "deras skull", för att "ta kontroll" över deras liv och "känna sig vackrare". Men idag skrev
Emma Hamberg i sin krönika om just plastikkirurgi och hur vi inte får åldras med värdighet. Jag bara log när jag läste den. Det är så sant. Jag har alltid ansett, att en kvinna som gör ett "ingrepp" och säger hur hon "gör det för hennes skull" eller för att "hon har kontrollen över sitt eget liv". Eller varför inte en av de bästa "det hjälper mig få tillbaka mitt självförtroende" inte riktigt har koll på läget. De tar kontrollen över sina kvinnokroppar genom att vända sig till ett ideal skapat av en mansdominerad marknad. Det är ju klyftigt! Bara för att mannen skapade högklackade skon och satte den på kvinnan. Och att vi nu använder det varje dag med glädje. Betyder inte det att vi inte gör det för att se snygga ut inför andra människor. Eller har jag fel? Jag skulle ju inte springa omkring i hyfsat obekväma skor om ingen såg mig. Om jag bodde i skogen skulle ju ett nosejob vara totalt bortkastade pengar. Så om jag nu har en förbannat ful näsa eller rynkig pappa är det ju förbannat mycket billigare och hälsosammare att lägga pengarna på terapi för att få ett bättre självförtroende; eller flytta ut på landet där inte en kotte bryr sig om "DIN NÄSA". Jag sminkar mig, plockar mina ögonbryn och kanske kommer jag även göra en Chemical peel för att se fräsch ut. Men att spruta in något i min kropp som ett spån sitter o säger i tv att det är helt ofarligt. Påminn mig om det här när min biologiska dotter tittar på ansikte och frågar varför hennes näsa inte liknar min. Eller varför jag inte ler när jag skrattar. Jag anser att vii sminkar oss för att må bra i andras ögon. Japp....guilty as charged. Tack för mig!

Kommentarer
Postat av: jossan

jag håller med dig helt Sanna. Att må bra o känna sig snygg är något som kommer inifrån och jag tror att om man börjar med kirurgiska ingrepp så kommer man alltid hitta något annat som är fel. Jag brukar säga att en människa som har levt sitt liv hälsosamt o med olika ljusglimtar i sin tillvaro ser mycket fräschare ut än någon som lagt sig under kniven. Sedan är det en annan sak om man har råkar ut för någon skada, typ brand. Men det är bara vad jag tycker... kram kram hjärtat

2008-11-14 @ 11:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback