Svarar till Tore!


(mail till Fråga Tore på aftonbladet)
 Hej!
Vill bara kommentera och fråga hur du tänkte nu?
"Min insikt om att en tunn linje skiljer porr från stor konst. Ja Gustav Klimts (1862-1918) "Mulher sentada"(1916) tillintetgjorda gränse." Ska vi alltså vända våra sexfixerade blickar mot konsten och till slut barnförbjuda det du untryckte som "stor konst".Och skulle det var något positivt? Nej jag håller inte med och måste sätta ner foten för möjligen "erotisk konst". Ditt fokus om att en kvinna, inte naken, med ett blottat kön som tillfredställer sig själv skulle var porr. Och inte se Klimts andra stora och mer kända verk som till exempel the Kiss och återkom sedan med vilket som borde ses som "stor" konst. Jag ber nästna om ursäkt för din insikt och ber dig vända dina blickar mot andra konstnärer som Kitagawa Utamaro eller Lucian Freud "naked man on bed" eller Gustave Courbet "Origine du Monde". Är det det själva nakna könet, är det hennes aktivitet eller att vi kan se hennes ansikte? Jag vill bara upplysa om skillnaden på Konst och Porr. Rodins "the Kiss", Man Ray "Tomorrow" eller varför inte Manets "Frukost i det gröna" eller ska jag bli orolig av att möta någon som du som blir upphetsad när vi står framför Francois Bouchers "Obalisque". Så klargör gärna vad din "insikt" handlade om. Då jag anser att DU heller inte kan ta ett kort på dig själv naken och kalla det Porr. Porr och konst är alltså och förblir två olika konstformer med skilda syften att tillfredställa.
Tack för mig!
"konststudenten"

 

Kommentarer
Postat av: Sussie

Håller verkligen med föregående talare

2009-03-25 @ 10:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback